Indkøb af din første motorcykel.

Af Jens Jacob Bager Jensen

mc

Du må ikke købe den første motorcykel som du kigger på. Det er en typisk begynder fejl. Du har kortet, og pengene. Du finder en pæn MC som du kan betale. Den har to hjul, et antal cylindre og et sæde. Du er helt vild i bukserne, nægter at se eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv været der, og kender flere, der har været i samme båd.

Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal kende netop den models fordele, og ulemper. Du kan spørge på diverse mærke/model-fora på internettet, venner, kollegaer, med kendskab til motorcykler, eller spørge i nyhedsgruppen: "dk.fritid.motorcykel", og i øvrigt lede på internettet efter oplysninger om præcist din valgte motorcykelmodel.

Om en cykel er slidt kan du ikke kun aflæse på km-standen. Det er kun et fingerpeg. Du kan mærke det når at du kører, om motorcyklen er slidt. Det er lidt svært at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg vil gøre er at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad du synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DenBlåAvis, og er for sin vis ikke interessant.

Jeg foreslår at du gør således: Kræv at cyklen er kold når at du ankommer. Kontroller at motorcyklen er kold før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen.

For motorcykler med karburator gælder: MC'en skal startes med choker når at den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal motorcyklen have det anderledes, så trænger den til en karburator justering.

For indsprøjtningsmotorer gælder: Ingen gas, motoren skal starte friskt, og holde en stabil tomgang.

Snak lidt med sælger mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i hånden. Når modellen er varm, så tag en kort prøvetur. Så tager du hjem, og laver en listeover fejl og mangler, undersøger hvad det koster at få cyklen i den stand som du vil have, og så afgiver du et bud til sælger. Dette bud er (selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler ). Hvis ikke sælger vil sælge cyklen til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når at du har kigget på en del motorcykler, så ved du godt hvilke der er værd at samle på, og hvilke, der er alt for dyre.

Hints:

Hvad du kigger efter når du går en tur rundt om cyklen:

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke.

Læs mere her: http://www.clarity.net/adam/buying-bike.html