Teslaer der kører på autopilot, påkører motorcykler, og slår motorcyklister ihjel.
Sådan var det noget nedslående budskab sidste år, og vi skrev da også om, at ulykkerne fik den amerikanske motorcykelorganisation AMA til at komme med en bøn til det amerikanske trafikministerium Department of Transportation (DOT), om hurtig indgriben. Ulykkerne skete i mørke, hvor bilernes begrænsede teknologi (Tesla havde sparet front radarer væk) ikke altid formåede at registrere motorcykler foran.
Dødsfaldene til trods, har Tesla ikke opgivet drømmene om selvkørende Teslaer i Europa.
Tesla har gjort en stor indsats for at få godkendt sit Full Self Driving (FSD)-system i områder uden for Nordamerika. Kina har tilsyneladende taget FSD fuldt ud til sig, men så nemt går det ikke i andre lande.
Ifølge et nyt opslag på X, har Tesla søgt om tilladelse til at sende selvkørende biler ud på vejene i Stockholm.
Svenskernes svar er nej.
Hvorvidt Tesla, indenfor det sidste år, har formået at gøre sit FSD system i stand til at opdage motorcykler i mørke, vides ikke. Men Tesla har ikke genindført front-radar på deres biler, på trods af at næsten alle andre bilfabrikanter anvender front-radar til at detektere forankørende.
Hos DMC er vi ikke imod selvkørende biler, men vi mener at de skal testes omhyggeligt før de slippes løs på vejene, og at motorcykler skal indgå i disse tests.
Foto: American Motorcyclists Association/Shutterstock