På de sociale medier har der været en del snak om nye skrappe regler for at kunne køre med trailer efter motorcyklen. Men det er en sandhed med meget store modifikationer

Trods ferietid og andet godt hos myndigheder og lovkyndige personer, er det lykkedes DMC at få stukket hul i en byld, som blandt mc-folk med hang til sidevogn og trailere, var ved at gøre rigtig ondt.

Nemlig, at nu skulle man fremvise en attest eller dokumentation fra motorcykelfabrikanten for at få lov til at montere en trækkrog, eller rettere -kugle.

Baggrunden skulle være, at man nu ville gøre som resten af EU, for i Danmark havde det været sådan, at det var fabrikanten af traileren, som skulle fremvise de nødvendige godkendelser.
Meeen, det er ikke helt sådan EU-reglerne skal tolkes.

DMC har trukket på de mange internationale motorcykel forbindelser som vi har. Vi er nået frem til, at den danske motorcykelejer, som køber et godkendt anhængertræk hos en fabrikant i eksempelvis Tyskland, Holland eller i et helt andet land, ikke skal gøre andet end montere trækket som anvist, køre til syn og vise papirerne til synet.
Det er den tolkning vi hos DMC har, og vi vil selvfølgelig prøve at få de danske myndigheder til at læse alle lovteksterne igen, og få ændret de nye synsregler, som indeholder beskrivelser i modstrid med EU-lovteksterne.

DMC følger selvfølgelig op på sagen, så se med i næste nummer af bladet om de nærmere detaljer.

 

Foto: www.motor-aanhangerhuren.nl