Vi skrev for nyligt om et nyt forslag som EU kommissionen er kommet med, hvor der blandt andet påstås, at trafiksikkerheden vil øges, hvis der indføres både vejsidesyn og periodiske syn af motorcykler.

Hos DMC kunne vi hurtigt se, at ønsket om syn af alle køretøjer og de ældre hvert år, var et ønske fra de private synsvirksomheder i EU og nu kan vi heldigvis se, at man hos nogle politikere i Danmark heller ikke er alt for begejstrede.

Siden vi skrev åbent om de uhyrligheder vi havde læst os frem til, har også pressen omtalt EU kommissionens ønsker. De artikler vi har læst har dog båret præg af, at journalisterne ikke lige har fået læst dokumentet fra EU. Det er der ikke noget at sige til, for dokumentets størrelse på 320 sider gør, at de færreste journalister har tid til at læse det igennem.

Det næste der sker i sagen, er på torsdag.

På torsdag mødes trafikministrene i EU for at se på forslaget.

Emnet er i øvrigt højt på dagsordenen hos motorcykelorganisationerne, og var således på dagsordenen under det fælleseuropæiske FEMA møde der lige er afsluttet i Stockholm. DMC er nu involveret i arbejdet om emnet.

Det er tredje gang, at sammenslutningen af synsvirksomheder hiver periodisk syn op af hatten igen, men ingen af gangene har der været noget seriøs forskning, som viser, at tekniske fejl betyder noget for uheld. Især for motorcykler. Det viste franskmændene allerede første gang det var oppe at vende.

Det er jo legitimt, at synsvirksomhederne vil tjene flere penge, men det er ikke i orden, at man får lokket EU kommissionen til at bringe et forslag, der halter, for at hive penge hjem til ejerne. Som DMC tidligere i år har vist, så er de bagvedliggende statistikker ikke helt regulære.

I øvrigt er vores holdning, at det er fint at ville gøre noget for at redde liv i trafikken, men nye tiltag skal rent faktisk redde liv, og ikke blot øge indtægten hos de organisationer der har med syn af køretøjer at gøre.

DMC opfordrer alle politikere til at tænke sig om en ekstra gang, inden de bliver spændt foran en lovgivningsvogn ejet af private virksomheder.