Snart kan en del af Vesterbro i København blive lukket land for motorcykler der kører på benzin. Andre dele af hovedstaden er dog også i spil.
Takket være en ny foranalyse er det blevet klart, at det kommer til at koste hovedstadens skatteborgere en god sjat penge.

De nye nulemisionszoner, der ikke kun indføres i hovedstaden, vil ramme næsten alle landets motorcykler. Nærmere bestemt alle motorcykler, der ikke anvender elmotor. Da der ikke findes ret mange indregistrerede elmotorcykler, vil zonerne ramme næsten alle motorcykler.

Det bliver næppe anset som en trøst, men ikke kun motorcykler med forbrændingsmotor rammes af forbudet, de samme restriktioner vil gøre sig gældende for biler. Bilisterne har det dog noget nemmere end motorcyklisterne, idet der findes en del elbiler på markedet. Det er dog ikke alle der har råd eller mulighed for at udskifte benzin- eller dieselbilen med en elbil, så de kommende zoner er blevet kritiseret for at ramme skævt.

Tilsvarende nye zoner er på vej i Odense, Århus og Ålborg.

Vi har før haft skrevet om de kommende nulemissionszonerne, som har krævet to lovændringer. DMC har haft skrevet og indsendt høringssvar, hvor vi har gjort opmærksom på en række uhensigtsmæssigheder, for os motorcyklister.

Som det før har været nævnt, indføres nulemissionszoner som forsøgsordninger. Trods ordvalget ligger det fast, at nulemissionszonerne gøres permanente, når forsøgsperioden udløber.

Ny foranalyse

Nyt er, at Københavns Kommune er kommet med en foranalyse om de nulemissionszoner, som et flertal af hovedstadens politikere brændende har ønsket sig.
Københavns kommune anslår,  at de nye zoner vil koste hovedstadens skatteborgere et sted mellem 4,9 og 15,2 millioner kroner at etablere og drifte.
Endvidere fremgår det af analysen, at der forventes en del omvejskørsel, når trafikanter tvinges til at køre udenom.

Tilfredse politikere

Politikerne er fortrøstningsfulde. Således udtaler Christopher Røhl, medlem af teknik- og miljøudvalget og spidskandidat for Radikale Venstre, ifølge TV2 Kosmopol:
– Vi mener, at vi kan gøre en reel forandring for Københavnerne. Både når der gælder luft- og støjforurening, og for klimaet. Ellers ville vi jo ikke gøre forsøget.

Ingen regler uden undtagelser

Uanset hvordan hovedstadens politikere måtte ønske zonerne, dikterer loven en række undtagelser, som kommunale politikere således ikke kan afvige fra. Blandt andet at forbuddet mod kørsel i nulemissionszoner ikke gælder for beboere i zonen.
Heller ikke større lastbiler og busser er omfattet af forbuddet, selvom de generelt står for den største udledning.

Indføres nulemissionszonen på Vesterbro, oplyser kommunen, at det vil ske med ikrafttrædelse for persontrafik primo 2027, og for erhvervstrafik medio 2028.

Københavns Kommune vil muligvis være forpligtet til at sende forslag om at etablere en nulemissionszone i høring. Vi holder øje med udviklingen, og sker det, vil DMC igen forsøge at råbe politikerne op, ved at afgive høringssvar.