Prøven består af 15 spørgsmål. For at bestå skal man opnå mindst 70% korrekte svar.

Resultatet

-

Tillykke, du har bestået teoriprøve 3 for erfarne motorcyklister.

Det er ret godt gået, så du har styr på køreteknikker og færdselsregler. Måske øver du dig ligefrem løbende i udførelse af forskellige manøvrer. Det skal du blive ved med, ellers glemmer du det.

Du har desværre ikke bestået teoriprøven.

Det er helt forståeligt hvis du synes det er ærgerligt, men der er faktisk noget positivt ved det. Du er nemlig blevet gjort opmærksom på mindre kendte færdselsregler, specielle situationer motorcyklister kan havne i, og motorcykelspecifikke teknikker.

Du vil gøre dig selv en tjeneste, hvis du gør noget konkret, for at forbedre din viden eller praktiske færdigheder på de områder, hvor du ikke er så stærk.

Hvis du har læst forklaringerne, er du måske allerede blevet lidt mere opmærksom på de færdselsregler og teknikker, der var røget i glemmebogen.

Du er velkommen til at tage testen igen, f.eks. om en uge, for at se om du kan huske det hele.

Det er trods alt formålet med teoriprøven, at vi motorcyklister generelt skal blive mere sikre i trafikken. Ikke for DMCs skyld, ikke for bilisternes skyld, men mest for din egen.

Næste

#1. Skilte ikke alle forstår, 30 km/t zoner: Hvad er forskellen på de to skilte? (vælg alle korrekte svar)

Vælg alle der gælder:

En zone er et område bestående af flere veje. Der skiltes kun ved indkørsel til området. Man skal derfor huske det der står på skiltet, mens man kører rundt derinde.

Ordet “max” på det ene firkantede skilt er således ikke kun overflødigt, men misvisende.

Næste

#2. Hvad er kontrastyring?

Kontrastyring anvendes til hurtige og bestemte retningsændringer, og kan derfor bruges til at undvige en bil der kører ud foran en. Teknikken bruges også for at foretage hurtig nedlægning, det helt rigtige sted i en kurve, for at opnå det optimale kurveforløb. I hårnålesving er dette væsentligt, for at man ikke kommer over i de modkørendes vejside, og for at man ikke kører så langsomt, at man går i stå.

Teknikken kan bruges af alle typer motorcykler på alle veje med vejgreb, og derfor ikke på løst underlag som sand.

Næste

#3. Grønt lys og anderledes bil: Du kører motorcykel i en byzone med 50 km/t og nærmer dig dette lyskryds, hvor du skal ligeud. Du har grønt lys, og har de sidste par hundrede meter betragtet den lidt usædvanlige bil til venstre for dig, som nu er standset, med blinklyset tændt i sin venstre side. Hvad gør du?

Her har du været så optaget af at se på bilen i vognbanen ved siden af dig, at du har glemt at se, om der er trafikanter du skal være særligt opmærksomme på. Her kan du ikke se om der er en modkørende bilist, der vil foretage et venstresving i lyskrydset – hvilket er tilfældet her.

Motorcykler blive jævnligt overset af modkørende, venstresvingende bilister. Her er det ved at ske, da du er skjult bag bilen til venstre for dig, og dels da bilister primært ser efter andre bilister. Her er det således sandsynligt, at den modkørende bilist vil sætte sit køretøj igang, og køre ind foran dig.

Biler der svinger til venstre og overser en modkørende motorcykel, er den hyppigst forekommende ulykke mellem motorcykler og biler. Derfor er dette en situation du bør tage alvorligt, og derfor være særligt opmærksom på. Her er således det forkerte sted blot at cruise derudad, eller at holde på sin ret til at køre først gennem krydset.

At gasse op for at blive hørt, er næppe noget en modkørende bilist kan høre. Fodgængere kan høre dig, men da de ikke udgør en fare, vil du blot have opnået at de føler sig generet af støjen.

Det er også forkert at bremse kraftigt og stoppe bag stoplinjen, når du har grønt lys. Dels når du ikke over før lyset skifter, dels forventer bagvedkørende det ikke, så du risikerer påkørsel bagfra.

Det eneste rigtige at gøre her, er at tage farten af, så du kører ind i krydset i så lavt tempo, at du kan nå at bremse og standse helt, hvis en modkørende bil svinger ind foran dig.

Næste

#4. Bil foran triller baglæns: I storbyen holder du for rødt lys, som fører af en motorcykel, i tæt trafik. Du er omgivet af holdende biler. Der er ikke plads mellem rækkerne til at du kan køre andetsteds hen. Foran dig holder en personbil, der begynder at trille baglæns mod dig. Hvad gør du, som ikke er ulovligt?

At råbe højt eller vride gashåndtaget vil måske få bilisten foran til at vågne op. Det meste af udstødningslyden ledes imidlertid bagud, så medmindre du har fri udblæsning, vil det næppe være virksomt. Lyden fra dit horn er mere gennemtrængende, og hornet er rettet fremad. Ifølge færdselsloven må hornet bruges til at afværge en fare. Her er fare på færde, idet et sammenstød er nært forestående. Du bør derfor dytte med hornet. Der er ingen begrænsning på hvor længe og hvor mange gange du må dytte, så længe det er for at afværge en fare.

Næste

#5. Parkering - Qpark: Du er kommet ind i en dansk provinsby langt hjemmefra, og vil holde en pause. Du har ikke mulighed for at få en digital p-tilladelse. Hvordan må du parkere?

På private parkeringspladser skal motorcyklister følge samme regler som alle andre, med mindre andet fremgår af skiltningen. Her er ikke skrevet særlige regler for motorcykler, som derfor skal parkere som var det biler.

Det havde været nemt hvis du kunne anvende digital parkeringstilladelse, hvilket er en noget bedre løsning for motorcyklister, end parkeringsskiven. Men det er, som beskrevet, ikke en mulighed du har.

Ved tidsbegrænsning med parkeringsskive, som her, bliver det rigtig motorcykelfjendsk, idet man ikke kan have en parkeringsskive på MC, uden den bliver pillet ved, eller ødelagt af regn. Men man er forpligtet til at have den, og til at den viser rigtigt, ellers må man forvente at det koster.

Det er muligt at parkeringsselskabet tillader visse lempelser for motorcykler, men eftersom det ikke står der, kan man ikke vide det, medmindre man spørger parkeringsselskabet. Sørg for at få svaret skriftligt, så du i det mindste har en lille chance, hvis du alligevel får en afgift/bøde.

Som motorcyklist er det nemmeste, når der er krav om parkeringsskive, at finde et andet sted at parkere.

Hvis det er nogen trøst, har du det nemmere end MC turister, der ikke engang forstår teksten.

Næste

#6. Manuel trafikregulering: Du kommer kørende på motorcykel mod dette vejkryds, hvor du skal til højre. Hvad gælder her? (vælg alle rigtige svar)

Vælg alle der gælder:

Det er muligt at der er personer der fortjener at blive slået med en stav, men at stavene peger op i luften, har ikke noget med det at gøre.

Uanset om det er et elektrisk trafiklys der kan lyse rødt, gult og grønt lys, eller om trafikken reguleres af politiet, politihjemmeværnet eller militærpolitiet, gælder samme regler. Du kan således straffes, hvis du kører over for rødt, hvor rødt også kan være en person der signalerer rødt med sin krop eller sin stav.

Her signaleres gult lys, så alle skal standse, uanset hvilken retning man kommer fra. Det er altid ulovligt at køre over for gult, medmindre man ikke kan nå at standse.

Næste

#7. Vognbaneplacering i venstrekurve uden sigtbarhed: Er motorcyklen hensigtsmæssigt placeret i kurven?

Sving der skæres af er normalt forekommende, men det betyder ikke, at det er en kørestil man skal efterligne. Årsagen kan være, at føreren kører med tillempede ideallinjer, for at holde en vis fart. Det kan også skyldes at føreren kører dovent, eller er bekymret for at komme tæt på afgrunden i højre side.

Her kan man ikke se om der kommer modkørende. Da der ikke er midterstriber der angiver at man skal køre i den ene halvdel af vejen, er motorcyklen lovligt placeret. Placeringen er alligevel forkert, da motorcyklens placering ikke giver føreren det optimale udsyn i kurven. Ved møde af modkørende, vil det være nødvendigt prompte at korrigere retning, for at undgå frontal påkørsel.

Den eneste undtagelse kan være, hvis motorcyklen har været på vej nedad bjerget, og fra et højere sted har kunnet se det næste lange forløb af vejen, og derfor ved, at der ikke er modkørende. Men det er en lidt farlig kørestil, for hvis føreren har overset en modkørende…

Ved disse blinde højrekurver bør man forblive i højre side af vejen, til man kan se kurvens udgang. Grundreglen er, at man først accelererer ud af en blind kurve, når man kan se udgangen.

Man skal ikke køre efter ideallinjer på offentlige veje.

Næste

#8. Køreteknik, kurende standsninger: Du har måske hørt andre motorcyklister fortælle om en situation de havnede i, hvor det var nødvendigt at lægge motorcyklen ned, så motorcykel og fører kurede afsted. I hvilke kørende situationer skal man, som motorcyklist, lægge motorcyklen ned, og lade sig kure hen ad vejen?

Det er en myte, måske opstået som undskyldning for at have handlet uhensigtsmæssigt i panik, at der kan forekomme situationer i trafikken, hvor man er nødt til at lægge motorcyklen ned, og lade sig kure hen ad vejen. Uanset vejens tilstand, har du kortest standsningslængde, hvis du bremser med motorcyklens bremser.

Er du bange for at bremse hårdt, eller er din betjening af bremserne uhensigtsmæssig, vil du have en lidt længere standselængde, end hvis du kan bremse optimalt. Kun hvis du stort set ikke tør bruge bremserne, vil du muligvis have kortere standsningslængde som kurende.

Der er naturligvis friktion mellem vejen og dit tøj eller din hud, når du kurer afsted, men langt mindre end hvad motorcyklens dæk kan præstere. Desuden kan du som kørende både bremse og lave en undvigemanøvre, hvilket du ikke kan som kurende. Som kurende har du stort set ingen indflydelse på retningen.

I nogle situationer i trafikken skal man både kunne bremse og undvige, i en rasende fart. Som med alt andet i livet, gør øvelse mester, så øv dig på en vej hvor du ikke generer andre, på din egen motorcykel, eller tag et DMC kørekursus.

Næste

#9. Afstand til cyklister i Tyskland: Som erfaren motorcyklist har du naturligvis kørt motorcykel i udlandet. Her kører du motorcykel på en tysk landevej, og skal til at overhale cyklisten i førstkommende højrekurve. Hvad gør du?

I Tyskland skal holdes mindst 2 meters afstand til cyklister, uden for bymæssig bebyggelse. Her kan overhaling derfor kun lade sig gøre lovligt, ved først at skifte vognbane, så du kører i de modkørendes side af vejen. Da vejen snor sig, må du køre helt ude til venstre, så afstanden til cyklen ikke på noget tidspunkt, under din nedlægning i sving, bliver under 2 meter.

I tyske byzoner skal afstanden være mindst 1,5 meter.

Den tyske færdselslovs §81 omhandler dyr, og har ikke noget med dette at gøre.

Næste

#10. Dilemma: Overhaling eller udelukkelse af fællesskab: Du er på tur med en af dine kammerater, der kører på sin egen motorcykel bag dig. I har alt for længe kørt efter en langsomtkørende bil, uden mulighed for at foretage en lovlig overhaling. At dømme ud fra din bagvedkørende kammerats kørsel, er du ikke den eneste der er utålmodig og vil overhale. Du ved af erfaring, at din kammerat vil udelukke dig fra flere fællesture, hvis du opfattes som en trafiksnegl. Den forankørende bil aktiverer bremselyset, samt blinklys til højre, og trækker til højre på vejen. Hvad gør du? (tip: se godt på billedet)

Her er det endelig muligt at overhale lovligt, dvs. mellem de fuldt optrukne midterstriber og den forankørende bil. Selvom det er fristende, er det en dårlig ide, da der fra sidevejen er to biler der nærmer sig. Disse bilister har næppe set dig, da du er forholdsvist skjult bag søndagsbilisten. Da I er to motorcykler, er der lidt større sandsynlighed for at I er blevet set, men I kan alligevel sagtens være skjult bag søndagsbilisten.

Trafikanter fra sidevejen kan måske se dig hvis du blinker med forlygten, men du er formentlig så svær at se, at det ikke er noget du bør satse på.

Prøv at tænke som en af de bilister der kommer fra sidevejen. De ser søndagsbilisten gøre klar til at svinge til højre, så de kan sagtens tro at der er frit, og så kører de frem i vejkrydset.

Her bør du derfor blive skråt bagved søndagsbilisten til du er sikker på at føreren af den forreste af bilerne fra sidevejen, har set dig. Derefter er der fri bane, og så kan der accelereres.

Her er udfordringen at du risikerer at blive kaldt en trafiksnegl, eller det der er værre, grundet gruppepresset. Gruppepres skal ikke undervurderes, da det er en faktor der nogle gange presser mennesker i en uheldig retning – nogle gange ubevidst. Her bør du gøre dig gruppepresset bevidst, og beslutte dig for ikke lade dig påvirke af det.

Næste

#11. Trafikuheld med eller uden politi: Som motorcyklist har du været involveret i et mindre sammenstød med en personbil, i en dansk provinsby. Din motorcykel er beskadiget, men du er ikke kommet til skade. Bilisten forsøgte at undvige, og kom til at påkøre en bropille, som har fået slået et stykke af det ydre beton af, så broens jernarmering nu kan anes. Hvad gælder her (vælg 3 svarmuligheder)?

Vælg alle der gælder:

Politiet skal ikke tilkaldes ved materiel skade på køretøjerne. Men politiet skal tilkaldes hvis der er personskade, eller hvis der er materiel skade på offentlig ejendom. I dette tilfælde er ingen personskade, men skade på bropillen, så politiet skal tilkaldes. Det er dog muligt at politiet ikke vil komme, men blot vil sige, at skaden på broen skal skrives ind i skadesanmeldelsen til forsikringsselskaberne.

Bropillen vil skulle have en mindre reparation af en fagmand, inden jernarmeringen med tiden bliver nedbrudt, da broens styrke ellers kan blive svækket.

Det er også en sag for politiet, hvis oprydning efter uheldet kræver at trafikken skal reguleres, eller hvis den ene part bryder færdselsloven, ved ikke at ville opgive sine oplysninger.

Reparation af både køretøjer og bropille vil skulle betales af det forsikringsselskab, hvis kunde er skyld i ulykken. Hvis begge kunder får en del af skylden, vil forsikringsselskaberne dele udgifterne.

Kun bilister skal opsætte advarselstrekant, men i en by skal det være mindst 50 meter før uheldsstedet.

I nogle europæiske lande er det, ved uheld, lovpligtigt for motorcyklister at opsætte advarselstrekant, ligesom det kan være lovpligtigt for begge parter at være iført refleksvest.

Næste

#12. Køreteknik - blikket i lukket kurve: Du har kørt ligeud de sidste 400 meter, og er nu tæt på dette sving. I rækkefølge, hvilke tre punkter kigger du på, i kortere eller længere tid?

Hvert år kører motorcykler af vejen, eller ind i noget som motorcyklisten så, og opfattede som farligt. Det skyldes et fastlåst blik. 

Det er naturligt at fokusere på den største fare man står overfor, hvilket fungerer fint hvis man står stille. Men ikke når man kører motorcykel, da underbevidstheden hjælper en med at køre derhen hvor man ser. En af motorcyklisternes teknikker, som man lærer på køreskolen, er derfor ikke at fokusere på det som instinktet siger man skal fokusere på, men at se på det sted man ønsker at køre hen til.

Da du allerede har kørt ligeud 400 meter, bør du på dette tidspunkt være færdig med at scanne vejen umiddelbart foran dig, for evt. forhindringer og farer. Punkt A er derfor ikke længere relevant at se på. Fokuser istedet længere frem.

Start med et kortvarigt blik på vejen langt fremme (E), for at se om er noget særligt man skal reagere på. Det kan være modkørende, havarerede køretøjer, personer på vejen mv. Her er der heldigvis ikke noget særligt at bemærke langt fremme.

Dernæst et mere grundigt kig på det forestående sving (D) for at se vejbelægningen i kurven. Den ser du først ordentligt, her hvor du er kommet tæt på. Grunden til at det sted kræver et grundigt kig er, at man ved kurvekørsel kommer tæt på indersiden af kurven, så vejens tilstand på netop punkt D er væsentlig. Er der f.eks. huller i asfalten eller grus i vejsiden, vil man skulle afvige fra det normale kurveforløb.

Til sidst ser man igen langt frem (E), inden man kører ind i kurven.

Næste

#13. Fortrudt vejforløb: Ved det viste vejkryds holder den blå motorcykel stille. Den røde bil kører, blinker til højre, og bremser. Motorcyklisten sætter i gang, samtidig med at bilisten opdager, at det alligevel ikke er den vej der skal svinges til højre ad, og fortsætter ligeud. Der opstår et sammenstød i lav fart, alene med materiel skade til følge. Politiet tilkaldes. Hvem vil politiet give skylden til?

Det er nærliggende at tro, at uheldet er bilistens skyld, idet bilen både blinkede til højre og satte farten ned. Ved denne type uheld vil politiet imidlertid give motorcyklisten skylden, idet trafikanter kun må køre frem for ubetinget vigepligt, hvis det kan gøres sikkert.

Ud over at fortryde i sidste øjeblik, kan der være andre, både lovlige og gode grunde til, at bilisten blinker til højre, og fortsætter forbi krydset. Det kan ske, hvis bilisten ønsker at foretage en standsning kort efter vejkrydset, ved det grønne træ.

Uanset årsag til at bilisten har tændt blinklyset, skal motorcyklisten overholde sin vigepligt, og det er ikke sket her. For at overholde loven, burde motorcyklisten således have ventet med at sætte i gang, til det kunne gøres på sikker vis.

Det er underordnet hvilken af parterne der er bil og motorcykel. Det er den fører, der ikke overholder sin vigepligt, der får skylden, og som kan se frem til en sigtelse for at have brudt færdselsloven.

Straffen fastsættes af domstolene, men praksis er, at man som udgangspunkt får en bøde og en betinget frakendelse af førerretten, og dermed en orienterende køreprøve, hvis man overtræder sin vigepligt og derved forårsager et uheld. I denne situation vil motorcyklisten sandsynligvis, slippe for den betingede frakendelse. Bilisten vil sandsynligvis få en bøde for forkert tegngivning.

Bortset fra alle disse juridiske aspekter, bør man som motorcyklist altid tænke på egen sikkerhed, og ikke blindt stole på andres tegngivning, som i visse tilfælde kan være fejlagtig.

Næste

#14. Fanget i kantgrus: Du kører 80 km/t på en landevej, der har en lang, blød venstrekurve. I vejens højre side er en stribe komprimeret grus, som du kommer til at køre ud på. Hvad gør du?

Uanset hvilken situation man havner i, er det med at bevare hovedet koldt, så man ikke begår en uhensigtsmæssig handling, man senere fortryder. Her det væsentligt hurtigt at bemærke sig, at der køres på komprimeret  vejsidegrus. Modsat sand eller løst grus, vil her således være en smule friktion.

 

Ved at koble ud udnytter du hjulenes enerti til at holde balancen og du har ingen forstyrende kraft fra motoren på baghjulet, så du lettere kan dosere eventuel bremsning.

 

På løst underlag er det altid bagbremsen man skal bruge, men da gruset er komprimeret, vil man også kunne bremse en anelse med forbremsen. Grundlæggende lærdom siger imidlertid, at man aldrig anvender forbremse på løst underlag, da det kan forårsage en forhjulsudskridning. Men har din motorcykel ABS, vil ABS systemet kunne gribe ind, og forhindre den værste udskridning.

Uanset om din motorcykel har ABS eller ej, vil du på grus kunne bremse moderat med bagbremsen.

 

Der skal holdes godt fat i styret for at hindre, at lidt større sten og huller i vejen får forhjulet til pludselig at slå til siden. Men man skal ikke holde fast med alle kræfter, da man så mister følingen med forhjulet.

Næste

#15. Afslutningsspørgsmål: Hvad er mest pinligt for en erfaren motorcyklist? (tip: tænk på hvem der har lavet teoriprøven)

Flere af disse muligheder anses for at være pinlige måder at gøre sig selv til grin på, i trafikken. Den mest pinlige af mulighederne er at være en erfaren motorcyklist, der ikke er medlem af DMC.

Hvis DMC skal blive ved at holde politikerne i snor, kommer vi ikke uden om, at vi har brug for medlemmer.

 

foto https://www.pexels.com/photo/a-person-doing-wheelie-using-motorcycle-11059354/

Slut