Tjek af MC

Motorcyklens stand og udstyr har stor indflydelse på den passive og den aktive sikkerhed.

Den passive sikkerhed

En god kørestilling giver god komfort, og så kører du bedre og er mere årvågen. Reflekser, farvestrålende lakering og en stor kåbe gør, at du ikke bliver overset så let i trafikken – derfor er motorcyklens design og udseende af betydning for den passive sikkerhed.

Den aktive sikkerhed

Motorcyklen skal selvfølgelig være i så mekanisk god stand, at selve køretøjet ikke giver anledning til ulykker. Dernæst har køreegenskaber og veldimensionerede bremser sammen med motorcyklistens kørefærdigheder stor betydning for, om en kritisk trafiksituation udvikler sig til en ulykke eller ej. Moderne sportsmaskiner har de bedste køreegenskaber, mens gamle motorcykler generelt er plaget af underdimensionerede bremser og bløde stel. Custom (chopper) motorcykler, nye som gamle, er typisk tunge og lidt træge i styringen grundet deres design og har svært ved at ændre retning hurtigt, hvilket der kan blive brug for i en undvigemanøvre.

 

Indlæg fra DMC

Kørestillingen: racer eller chopper – hvad er bedst?

Hverken den ekstreme sportsmaskine eller chopperen har en god kørestilling. En god kørestilling er en let fremadbøjet stilling med let bøjede arme ned til styret og ikke for kraftigt bøjede ben. Fingrene skal hvile på oversiden af bremse- og koblingsgreb, når hænderne holdes strakte i forlængelse af underarmen. Da vi er af forskellig højde og kropsbygning, er det vigtigt at vælge en motorcykel, som man sidder godt på. En person, der er 190 cm høj, vil næppe finde meget køreglæde ved en lille kompakt 400ccm sportsmaskine, mens en person på 155 cm er for lille og ikke kan nå jorden på en af de høje enduromaskiner.

Hvad betyder dækkene?

Dækkene betyder faktisk alt, da det er motorcyklens berøringsflade med verden! Hastighedskodningen af dækket skal selvfølgelig passe til motorcyklen, og gummiblandingen skal passe til ens kørestil. De ekstreme sportsmaskiner bør køre med de blødeste gummiblandinger for ikke at komme i vanskeligheder (ellers burde man måske have valgt en anden type MC), og så render dækudgiften hurtigt op i 1 DKK pr. kilometer – husk det i budgettet!.
De dækdimensioner og typer, som fabrikanten anbefaler, bør man holde sig til. Selv om et bredere bagdæk ser bedre ud, går det ofte ud over motorcyklens svingegenskaber, idet motorcyklen vil være langsommere til at styre end med et bredere bagdæk.