Bilister kan nogle gange opleve at parkeringsregler er uklare. Vi der kører motorcykel ved, at bilisterne trods alt burde smile, for vi motorcyklister har større udfordringer med at parkere lovligt. Men selv motorcyklister er ikke den trafikantgruppe, der har sværest ved at parkere lovligt. Er man turist der hverken forstår dansk, eller de særlige danske regler, er man endnu mere ilde stedt.

Hvad er det så man som motorcyklist skal gøre, når man vil parkere en motorcykel?
Først skal man se på skiltning, og om det er et offentligt eller et privat område man vil parkere på. Begge steder gælder færdselsloven, men der gælder også andre regler, som man også skal forholde sig til.

Offentlige områder

På offentlige områder gælder først de landsdækkende parkeringsregler. Af færdselsloven fremgår, at biler og motorcyklers parkering ligestilles. Det betyder at både biler og motorcykler må parkere langs vej/kantsten, samt i en afmærket parkeringsbås – også selv om parkeringsbåsen er stor nok til at kunne indeholde en bil. Derved tager motorcyklen i princippet en parkeringsplads fra en bil, så man viser hensyn overfor bilister, ved istedet at parkere langs kantsten – hvis det er muligt. Alternativt kan flere motorcykler parkere i samme parkeringsbås.

Der kan dog være skiltede undtagelser, f.eks. at standsning er ulovligt, eller at parkeringsbåsen er forbeholdt hyrevogne eller udrykningskøretøjer.

Parkering på fortov

Det fremgår af færdselsloven, at det ikke er tilladt at parkere på fortove og pladser. Nogle steder er en sådan parkering dog normal praksis, men det gør ikke praksis lovlig. Praksis kan skyldes, at kommunen ikke har parkeringsvagter, hvorved forbuddet ikke bliver håndhævet.
Typisk vil politiet ikke bruge tid på en ulovligt parkeret motorcykel, så længe den ikke holder i vejen. Men politiet er bemyndiget til at udskrive bøder for ulovlige standsninger og parkeringer.

Tidsbegrænsninger

Ofte fremgår det af skiltning, at der gælder tidsbegrænsning. Typisk skal biler anvende parkeringsskive til at angive ankomsttidspunkt (rundet frem til nærmeste kvarter).
Er motorcykler ikke nævnt på skiltet, må motorcyklen parkeres uden anvendelse af en parkeringsskive. Man er dog forpligtet til at overholde tidsbegrænsningen. Til at sikre dette, kan de kommunale parkeringsvagter foretage ventilkontrol, hvor der bliver taget et billede af hjulenes ventiler, for at kunne dokumentere, om motorcyklen har været flyttet.

Parkeringszoner/betalingsområder

Ved parkering i parkeringszoner/betalingszoner/takstzoner er biler og motorcykler ligestillede. Her kan gælde flere muligheder:

  • krav om betaling fra parkeringens start
  • krav om elektronisk registrering af parkeringens start, selv om parkeringen er gratis.
  • Krav om betaling efter nogle timers gratis parkering.

I sådanne tilfælde skal man typisk registrere parkeringen elektronisk på en stander eller i en app.

Kommunen kan dog fritage visse køretøjer fra krav om betalingsparkering, se afsnittet nedenfor om kommunale bekendtgørelser.

Motorcykel med sidevogn

Kommunerne skelner ikke mellem motorcykler med og uden sidevogn. Der kan dog være lokale lempelser via en kommunal bekendtgørelse, se afsnittet nedenfor.

Synlig nummerplade

Et køretøjs nummerplade skal altid være synlig, så pas på med at overdække motorcyklen med et såkaldt cover.

Kommunale bekendtgørelser

Hver af landets kommuner må lave en lokal bekendtgørelse. Tidligere kunne kommunerne bruge denne til at stramme eller slække på parkeringsreglerne, men det blev lavet om i 2014. Nu må de kommunale parkeringsbekendtgørelser kun lempe de landsdækkende regler.

Hver gang man vil parkere på et offentligt område, skal man som førnævnt starte med at se skiltning. Fremgår det af skiltning at parkering er gratis døgnet rundt, alle dage, behøver man ikke gøre mere. Men sådan er det ikke mange steder. Ofte er der begrænsninger, og så bør man finde ud af hvilken kommune man er i, og hvilke lokale lempelser der måtte gælde.

Eksempel på forskellige kommuners lempelser

Hillerød kommune har valgt ikke at slække på de generelle regler, og fritager således ikke motorcykler fra betalingspligt, selv om der parkeres i MC bås.
Vejle kommune fritager motorcykler fra betalingspligt, hvis der parkeres i MC bås, men ikke hvis der parkeres andre steder.

Svært at være turist

Det kan synes grotesk at skulle tage højde for landsdækkende regler, skiltning og derefter kommunale regler, men så er det måske en lille trøst, at du har det nemmere end udlændinge der kommer til Danmark på motorcykel, og som ikke kender dette danske koncept, og som ikke forstår dansk.

Det er nemmest at finde de kommunale parkeringsbekendtgørelser ved at google noget i stil med ”parkeringsbekendtgørelse” efterfulgt af et kommunenavn, hvis du vil parkere din motorcykel i en kommune, hvor du ikke kender reglerne.

Beboertilladelser

Har du bopæl i et område hvor der gælder kommunale parkeringsrestriktioner, kan du i nogle tilfælde købe en parkeringslicens til bil og motorcykel. Disse udstedes til et bestemt køretøj, så hvis du en dag skal parkere en firmabil eller en lånebil/motorcykel fra værkstedet, kan din licens normalt ikke dække det pågældende køretøj.

Kommunen kan have restriktioner på hvor mange licenser man kan købe. Således må enlige i København vælge om de vil købe licens til enten bil eller motorcykel, idet følgende gælder i København:
”Du kan søge om én licens pr. voksen i husstanden, dvs. det er kun muligt at få licens til både bil og MC, hvis der er flere voksne i husstanden.”

Private områder

Her forstås områder hvor alle kan køre ind, men hvor områdets standsnings- og parkeringsregler drives efter privatretlige regler.
For at parkeringsreglerne er gyldige, skal der være tydeligt skiltet der hvor man kører ind i området, og inde på selve området. Det er dog kun selve skiltene der skal være til at få øje på, teksten på skiltene er ikke altid entydig. Endvidere er skiltene normalt kun skrevet til bilister. Hvad der gælder for motorcykler, er i disse situationer uklart, så motorcyklister er nødt til at tolke teksten så stramt som muligt. Ellers risikerer man en bøde, som på privatretlige områder kaldes en afgift.

Private parkeringsselskaber nævner ikke motorcykler

Når de opsatte skilte ikke nævner motorcykler, kan motorcyklister kontakte det aktuelle parkeringsselskab, og spørge hvilke regler der gælder for motorcykler. Ofte er svaret at der gælder samme regler for biler og motorcykler. Nogle gange er svaret, at motorcykler kan parkere gratis. Det betyder dog ikke at man ukritisk bare skal parkere motorcyklen, da selskabets parkeringsvagt måske har en anden tolkning af reglerne, og derfor kan tænkes at udstede en afgift. For at undgå at havne i den fælde, bør man før parkering have fået en skriftlig besked om, at motorcykler er undtaget fra de skiltede krav.

Ovenstående er naturligvis kun gældende hvis du parkerer i parkeringsskabets telefontid. Parkerer du uden for denne, så kan du kun henholde dig til skiltningen, og da den som oftest er mangelfuld for motorcykler bør du undlade at parkere på den pågældende plads.

Tidsbegrænsninger

Ofte fremgår det af skiltning, at der gælder tidsbegrænset parkering. Typisk skal biler anvende parkeringsskive til at angive ankomsttidspunkt (rundet frem til nærmeste kvarter).
Er motorcykler ikke nævnt på skiltet, gælder som udgangspunkt samme regler som for biler. Man skal således montere og indstille en parkeringsskive på motorcyklen, som enhver der går forbi, naturligvis kan pille ved, eller måske ligefrem fjerne. Som motorcyklist bør man derfor undgå sådanne parkeringssteder, og i stedet finde et bedre sted at parkere.
I andre tilfælde kræves en elektronisk registrering af ankomsttidspunktet, hvorved biler og motorcykler reelt er ligestillet. Husk at registrere ankomsttidspunktet elektronisk, så en afgift undgås.

Afgørelse i ankenævn

Der er truffet afgørelser i Parkeringsklagenævnet, som fastholder at motorcyklister ikke er fritaget for at benytte parkeringsskive på private p-pladser. Det fremgår eksempelvis af en afgørelse fra 28 april 2023.

Generelt om parkeringsregler

Det positive ved de private områder er, at parkeringsreglerne står på en tavle, og derfor er lettere at forholde sig til, end på offentlige områder, hvor man som nævnt selv skal finde ud af hvilken kommune man er i, og hvilke parkeringsregler der gælder.

Fået en bød… øhm afgift?

Har man fået en afgift, skal den betales, ellers tilskrives morarenter, og sagen går i sidste ende videre til inkasso.

Forskel på afgift og bøde

Mange anvender begrebet bøde, om alle former for parkeringsbøder og -afgifter, da de virker på samme måde. Men der er en mindre forskel, der næppe interesserer alle. På offentlige og private parkeringspladser hedder det afgift, da det kun er politiet som udsteder bøder for overtrædelse af færdselsloven, men ikke parkeringsafgifter.

 

 

Foto: Image by freepik