Nogle motorcykeluheld kan undgås, hvis motorcyklister anvender de rette teknikker under kørsel. For at sætte fokus på teknikkerne, har vi rystet vores hjelme i en sådan grad at erfaringerne er faldet ud, og omsat disse til en række teoriprøver for erfarne motorcyklister.

 

Formål

Det primære formål med de her små “teoriprøver” er at højne sikkerheden for motorcyklister i Danmark. Det gør vi ved at tage nogle emner op, som motorcyklisterne ved testens start bør kende, eller som minimum, bør have kendskab til. De valgte emner inkluderer, men er ikke begrænset til, teknikker, typiske fejl og gængse dårlige vaner.

Derudover også for at øge kendskabet til:

  • Teknikker der gør kørslen mere behagelig eller nemmere
  • Færdselstavler og færdselsregler i Danmark
  • Færdselstavler, signaler og færdselsregler i andre europæiske lande
  • God skik og adfærd når man kører på motorcykel
  • Juridiske emner der kan have betydning for motorcyklister
  • Europæiske motorcykelorganisationer

 

Ikke officielle teoriprøver

Vores teoriprøver skal ikke erstatte eller konkurrere med de teoriprøver, man som motorcyklist skal igennem, for at få kørekort. Vi har derfor ikke spurgt myndighederne om, hvordan de vil have, at spørgsmålene skal være.

 

For disse motorcyklister

Alle kan tage vores teoriprøver, og uanset hvad man svarer, konfiskerer staten hverken kørekort eller motorcykel. Alle der tager testen er anonyme, man skal hverken logge ind eller angive sit navn. Man behøver heller ikke at være medlem af DMC, for at kunne tage testen, selvom det selvfølgelig er bedst.

 

Din kørsel er dit ansvar

Hidtil har du selv været ansvarlig for din adfærd i trafikken. Det vil du blive ved at være, uanset om du tager vores test eller ej, og uanset hvad du måtte læse, tolke eller overfortolke på vores, eller andre, sider på Internettet.

 

Kvalitetssikring

For at kvalitetssikre, har vi haft spørgsmålene gennemlæst af flere med kompetencer på området, blandt andet af en politibetjent der har undervist på politiskolen. Det har ikke kun taget tid at få flere par øjne til at gennemgå situationerne, men har også forårsaget diskussioner og overvejelser, som er endt med forbedret kvalitet.

Vi anbefaler generelt ikke at man bryder loven. Der er dog situationer hvor vi foreslår adfærd, der kan opfattes som på kant med loven. De få gange det sker, fremgår det tydeligt af teksten. Så er resten op til dig.

 

Kun tohjulede og ingen banekørsel

For ikke at gøre spørgsmål og svarmuligheder for lange, er samtlige spørgsmål lavet ud fra, at der kun findes tohjulede motorcykler.

Der er forskel på at køre på en lukket bane, og at køre i trafikken. Som de officielle teoriprøver, omhandler vores teoriprøver kun kørsel på offentlige veje.

 

Forskellige holdninger 

Nogle af spørgsmålene omhandler gældende lov, hvor rigtigt og forkert er fastsat af lovgivere og retssystem.

Andre spørgsmål omhandler placering og adfærd i trafikken, hvilket ikke altid er fastsat i loven. Her er typisk forskellige holdninger til hvad der er klogest at gøre, så vi angiver det vi synes er bedst. Men der kan være gode argumenter for at handle eller prioritere anderledes, hvilket vi gerne hører om.

 

Kommentarer og forbedringer 

Spørgsmålene kan naturligvis diskuteres og kommenteres på vores Facebook side.

Har du idéer til nye situationer eller interessante dilemmaer man kan havne i, skal du være velkommen til at skrive til os.

 

Teoriprøverne er lige her:

Teoriprøve 1 for erfarne motorcyklister
Teoriprøve 2 for erfarne motorcyklister
Teoriprøve 3 for erfarne motorcyklister

PS Svarer man forkert på et eller flere spørgsmål, vil der, til sidst, komme en uddybende forklaring frem, om det/de pågældende spørgsmål.