Af Jens Jacob Bager Jensen

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i vejret nu. Der er en tradition for at jeg skriver lidt om, at man skal passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at dette skrift kan forhindre bare et enkelt styrt.

  1. Det er snart skide koldt, og dækkene en meget længe om at varme op, og max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften. Derfor er der meget mindre greb i dækkene end at man forventer. Kør forsigtigt i svingene fra nu af. Prøv at mærke på dækket efter en tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent førend det rigtigt bider. Der ligger også en masse døde blade, og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
  2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om at du ikke er der, og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder. Forvent alle tror at du kører 30Km/t.
  3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset, eller forlygten, og mærk om det smager af salt og bliv overrasket!
  4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader. en halv liter sprit til 20 liter benzin. Det får cyklen til at gå bedre, og opløser evt. vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer af kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det ikke før at man en dag skifter over til reservetanken, og motoren pludselig kører dårligt.
  5. Husk at checke dæktrykket, temperaturen er faldet meget på det sidste, og derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis at man checker dæktryk en eftermiddag ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med 5 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
  6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom, og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke, så er kæden alt for tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan lortet ruste sammen på mindre end en uge.
  7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav arbejdstemperatur, så giver det forøget motorslid, og dårligere benzinøkonomi. På en vandkølet model kan du bruge blæseren som indikator for hvor varm motoren er. Tape køleren så meget til at blæseren, selv i vinterkulden, hurtigt starter ved bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en CBR 600 F2 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren. Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde oliekøleren helt af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur, hvor varm olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved. Monter evt. en olietemperaturmåler, og få vished for hvornår at motoren er fuldt belastbar.

Lige engang til for Prins Knud: Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!