Opbevaringsstedet:

Omkring køretøjets opstaldning gennem lavsæson’en, er det ikke kun et spørgsmål om hvad og hvordan, men også i høj grad: HVOR! Gør dig derfor den ulejlighed, før vejret slår om, at vurdere dine bedste muligheder for at få motorcyklen parkeret tørt gennem vinteren.

Temperaturen i det pågældende rum behøver ikke nødvendigvis at være lun, idet det er ligeså væsentligt, at den blot er frostfri og stabil, hvilket kræver et isoleret lokale.

Det optimale er naturligvis at have eget lokale med solid aflåsning, og hvis at du deler det med andre, så sørg for at låse cyklen med en mere solid lås end du bruger til daglig; eventuelt en, der kan bruges til en kreativ fastlåsning i lokalet, eksempelvis anker faststøbt i gulvet.

Har du ikke denne mulighed, så er det vigtigt at den står hvor at der er godt ventileret.

Rengøring og olieskift:

Turen til vinterkvarteret starter ved tankstationen, hvor tanken fyldes helt til randen, og gerne med en pøs karburatorsprit iblandet fordi, at ved faldende temperaturer vil fugtigheden i luften kondenseres som ved morgenduggen på græsplænen. Derved vil ikke alene hele køretøjets overflade, inklusiv alle dybtliggende kroge, blive fugtige, men også indelukkede luftlommer vil afgive deres fugtighed til de nedkølede overflader.

Dette vil ske ved hver eneste vejrskifte til det koldere, og fordi tanken er ventileret med enten, et lille åndehul i tankdækslet, eller en udluftningsslange, typisk ført ned under motorcyklen, vil luften herigennem udskiftes ved temperatursvingninger, (=udvidelse/sammentrækning af indholdet i tanken).

Det er her en del forårsproblemer ligger begravet for mange motorcyklister: den luftmængde der er i benzintanken afgiver sin fugtighed på indersiden af tanken, der så selv vil ruste, men fugt/vand vil også ende i bunden af tanken (vand er væsentlig tungenere end benzin) og vandet bliver lukket direkte i karburatoren, eller indsprøjtningsanlæget.

Kondensering på indersiden af tanken under vinteropstaldningen imødekommes ved:

  • At minimere luftindholdet igennem 100% optankning.
  • At begrænse omgivlsernes temperatursvingninger.
  • Evt. tilsætte karburatorsprit, der binder allerede forekommende vand.

Afhængig af hvor du opstalder cyklen kan du risikere, at der ikke må være benzin i køretøjer i f. eks. en boligbloks kælder, hvorfor man istedet må klare sagen ved en total tømning og indsmøring ved at fordele 1/2 liter olie rundt i tanken.

Ved ankomst ved vinterkvarteret er det første man gør, medens motorolien er varm (=tynd!), at aftappe den grundigt samt skifte oliefilteret. Under brug opbygges der såvel korroderende bestanddele, som decideret slam, og endda vand, op i olien, og det er om at få alt dette ud, i stedet for at den gamle olie kommer til at henligge stille i bunden af motoren i månedsvis, og ætse, korrodere, og bundfælde slammet tungt i bunden af motoren!

Dette er et arbejde enhver motorcyklist bør lære sig selv, det er ganske simpelt, og værkstederne tager sig i forhold hertil dyrt betalt for det.

Efter at bundkarret er helt tømt for olie – lad der bare gå et par timer – kan du genmontere bundproppen med en ny pakning, og sætte det ny filter på. Påfyld derefter den nødvendige mængde olie.

Afslutningsvis bør motoren lige startes og køre i 1/2 minuts tid for at får filteret fyldt og den friske olie rundt i systemet!

Rengøring:

Før langtidsparkeringen bør motorcyklen have årets grundigste vask! Afmontér gerne såvel benzintanken, sidedækslerne, evt. kåbedele, og sædet, således at du kan komme ind i alle krogene!

Køb nogle af de kemiske vaske/rensemidler, der sælges specielt til mc-brug, og spray alle kroge på den kolde motorcykel godt til og lad det virke i tilstrækkelig lang tid. Vask derefter hele motorcyklen grundigt, oppefra og nedefter, med varmt vand tilsat en mild sæbe, (gerne en “sjat” shampoo i vandet, men ikke sulfo!).

For at kunne komme ind i alle krogene, bør man investere i et antal børster i forskellige størrelser, (opvaskebørster i træ er skånsomme, og praktiske), og bevæge sig systematisk omkring alle overflader og ind i alle krogene.

Husk at der aldrig må benyttes højtryksrenser, da man oftest blæser mængder af vand igennem pakdåser m.m.!

Pudsning/polering og efterrensning af detaljer, såsom kæde og bremseskiver, kan fint udsættes til at være blandt de første vintersysler, men aftør hele motorcyklen så grundigt som muligt førend, at den køres i vinterhi. Her gør du brug af dine opslidte T-shirts, og viskestykker.

Under vinteropbevaringen:

Batteri, også kaldet akkumulator:

Batteriet bør afmonteres, (efterfyldes med deminiraliseret vand, hvis at det er af den gammeldags åbne type), og henstilles frostfrit i helt opladet tilstand.

Udgå fristelsen til at vedligeholdelseslade med en gammel autolader af den uregulerede type. Der findes mange rimeligt prissatte elektronisk regulerede ladere, der egner sig til de forholdvis små mc-batterier.

Læs mere om batteriet her:

Korrosionsbeskyttelse:

  • Cylinderne bør være smurte for at undgå at kondens medfører rust, der er dog sædvanligvis oliefilm nok til en kortere stilstand som en overvintring er.
  • Motorcyklen bør overdækkes med et tykt isolerende tæppe, der giver den sidste beskyttelse imod forekommende temperatursvingninger.
  • Du bør konservere alle metalliske overflader med rustolie.
  • Du bør konservere/pleje alle gummiflader med dertil beregnet siliconeolie. Dog ikke sædebetrækket, der har bedst af almindeligt fedtstof á la vaseline eller lignende.
  • Du bør aflaste dækkene ved at lukke ca. 1/3 af trykket ud (vær forinden sikker på at have mulighed for at kunne pumpe dækkende op til normalt tryk igen til foråret!).
  • Du bør ligeledes aflaste vægten på dækkene ved at begge hjul sættes til at svæve frit: Sæt en donkraft under motoren, men læg et bræt, eller en klods imellem for at spare motorblokken for punkt-tryk. Sæt aldrig donkraften således, at vægten hviler på oliefilter udstødning m.v.
  • Der er rig lejlighed til at rense motorcyklen grundigt i de kroge, hvor kun den mest kringlede børste kan nå, samt de områder som almindeligt sæbevand ikke kunne klare, herunder hører bl.a. kæden, skivebremserne, bagfælgen, der ligeledes er en passende lejlighed til af få repareret samt justeret diverse detaljer.

Lakskader:

Alt efter hvor meget ro, der er omkring MC’en vinteren igennem, er det måske en fordel at afmontere lakerede dele og stille disse et sikkert sted.

Her er lakerede dele placeret i et depotrum.
Og den afklædte motorcykel i isoleret, og opvarmet bryggers, klar til vinterens små opdateringer, samt “hjemmeservice”.

Hvis at der er lakskader som følge af stenslag og lignende, skal eventuel løs lak fjernes, og rusten slibes væk. Derefter males stedet først med grunder og derefter med maling.

Er det større lakreparationer, der er tale om, vil vi dog anbefale at du går til nogle af dem, der har forstand på maling og får dem til at sprøjtemale de forskellige dele.