Når solen varmer og det er lyst ved ottetiden om morgenen, betyder det at foråret er på vej, og så er det tid til at gøre motorcyklen og udstyr klar til en sæson på to hjul.
Motorcykelsæsonen i Danmark varer fra den 1. marts – 30. november, men de fleste motorcyklister starter først i slutningen af marts, når saltet er skyllet af vejene, og bakken åbner.
Motorcyklen og udstyret har ikke været brugt hele vinteren og trænger helt sikkert til et eftersyn – det kan være småting eller et stort eftersyn.

Vask, lys og opstart.

Har motorcyklen stået hjemme i garage, udhus eller carport, trænger den sikkert til at blive vasket. De fleste har løbende gennem vinteren haft en vedligeholdelseslader på batteriet. De der ikke har, starter med at få batteriet ladet op. Efter vask tjekker man for skader på dæk, bremseslanger, kontrollerer lys, bremse- og kølervæske. Tjek for utætheder generelt, og tjek motorens olieniveau. Har dækkende stået flade og er de revnede, så overvej kraftigt at få dem skiftet. Husk mindst tilladte mønsterdybde i Danmark er 1 mm. I Tyskland er grænsen 1,6 mm. Er motorcyklens kæde forstrukket, så se under ”kæde” her på sitet. Kør også forbi tanken og påfyld frisk benzin og tjek dæktryk.

Olie og oliefilter, luftfilter, smøring.

Udfører du selv service og er MC’en ikke sat væk med frisk olie og filter, anbefales det at skifte disse og tjekke luftfilteret. Bedste resultat ved olieskift er at skifte olien med varm motor. De fleste motorcykler har serviceintervaller vist i manualen – eller som kan findes på nettet. Følg forskrifterne så går det ikke helt galt, se under ”olie” her på sitet. De fleste motorcykler har en del mekaniske forbindelser der har godt af lidt olie eller fedt, f,eks. bremse- og koblingsgreb, fodhvilere, støtteben, bremseforbindelser låse og beslag, tjek bevægelighed og smør hvor nødvendigt. Vær omhyggelig med at tørre overskydende olie og fedt af.

Bremser og bremsevæske.

Bremsebelægning kan på de fleste motorcykler tjekkes visuelt, om der er belægning nok. Det samme gælder bremsevæsken. Står væskehøjden meget lavt kan det indikere slidte bremser eller i værste fald utætheder. Bremsevæskeskift kan have intervaller fra 1-4 år alt efter mærke, tjek med manual eller på nettet. I mange tilfælde kan det være en fordel at tage bremseklodser ud, inspicerer dem, og afrense glideflader.
Nogle vælger at smøre dem med varmebestandigt fedt (eks. keramisk fedt, der tåler op til 1000 °C), men smør kun de flader hvor bremseklodsen glider i kaliberen (ikke på bagsiden). Dette får dem til at glide nemmere og forhindrer korrosion/rust. Ulempen ved at smøre dem er, at snavs vil blande sig med fedtet, og få bremseklodserne til at sidde fast – medmindre man løbende rengør bremserne korrekt.
Bremsestøv og vejsnavs omkring kaliberen og bremseklodser skal løbende vaskes af med et alkalisk produkt som f.eks S100, MUG-OFF, grund rens eller autoshampoo, skyl med rigeligt vand efterfølgende. Forklaring; Kobberfedt og andre fedter med metal, i forbindelse med aluminiumskalibre, accelererer korrosionen af aluminium. Ud over det ser grimt ud opstår der også korrosion mellem stemplet og den firkantede o-ring der tætner i kaliberen, resultatet er stemplet binder og bremsen hænger. For de fleste betyder det værksted og en mellemstor regning.

Gør det selv eller på værksted.

Føler du dig ikke sikker i forhold til vedligeholdelse og kontrol, så kontakt et værksted i god tid, for der kan være travlt når først sæsonen starter.
Når motorcyklen har stået hos en forhandler.
Ved afhentning bør du selv tjekke alt lys, olie niveau, er der luft i dækkene, funktionstjekke bremser og huske at tanke. Har der været aftalt service m.m. bør man have tillid til det er gjort korrekt, en udførlig regning vil understøtte dette.

 

Personligt udstyr.

Hjelmen.

Find hjelmen frem og tjek visiret, er det ridset så skift det, aftør hjelmen med mildt sæbevand, tjek at låsen fungerer, tjek for ridser og slag der kan komme, hvis den har været tabt. Skader på skallen kan nedsætte sikkerheden væsentligt. Er den 5-7 år gammel så overvej om den skal skiftes. Hvis hjelmen er begyndt at sidde løst om hovedet, er det fordi indmaden er slidt/trykket sammen. Overvej en ny hjelm med farve og reflekser af hensyn til trafiksikkerheden. Men det kan også være du har fået andre behov, f.eks. at hjelmen skal være brillevenlig.

Beklædning.

Alt efter kvaliteten og sikkerhedsniveauet af dit køretøj, er der flere forhold der bør tjekkes, generelt tjek alle syninger, lynlås, tjek pads og beskyttelse sidder korrekt. Visse tekstile jakker/bukser kan med fordel vaskes, og skifter du til nyt, så overvej noget med farver, eller tøj der er kombineret med vest eller ”airbag” vest. Om du vælger ny beklædning i tekstil eller læder er ikke afgørende, det er det indbyggede sikkerhedsudstyr i beklædningen, som albue, skulder, hofter, knæ, skinneben, bryst og rygbeskyttere, men det kan redde dit liv, så invester som du har råd.

Handsker og støvler.

Hænderne er det første du vil tage fra med ved uheld og styrt, derfor er det vigtigt altid at køre med handsker. Det kræver at man har flere par, så man har til forskellige vejrtyper, og også gerne et skiftepar til brug hvis det første par bliver våde. Du skal sikre dig at handsker sidder fast og er hele. Handsker skal kunne strammes om håndleddet så de bliver siddende ved styrt. Er de af læder bør de behandles med læderolie eller fedt mindst en gang om året.Tjek syningerne, er de gået i stykker skal de repareres eller skiftes. Støvler er lidt det samme, de skal blive på og skal derfor passe og sidde fast, skifter du dem så spar ikke på sikkerheden, en flyvetur kan koste alvorlige hæl- og ankelskader.