Det skal understreges, at man ikke kan læse sig til gode kørefærdigheder! Det skal trænes igen og igen, så eksempelvis en korrekt udført undvigemanøvre er en ren instinktiv handling, når der bliver brug for den.
Det tilrådes desuden at træne nedenstående under kyndig vejledning og lag-på-lag opbygning, præcist som det foregår på et DMC BRONZE-kursus. I det følgende gennemgås principperne for udførelse af undvigemanøvre og maksimal nedbremsning. Find en øde parkeringsplads eller industriområde for at træne uden at genere andre. I bør være mindst to i tilfælde af en ulykke. DMC ER IKKE PÅ NOGEN MÅDE ANSVARLIG FOR STYRT, ULYKKER ELLER ANDET FORÅRSAGET AF TRÆNING I NÆVNTE DISCIPLINER! Udførelse af undvige manøvre
TIPS: Maksimal opbremsning(for motorcykler uden ABS og separat for- og bagbremse !)
TIPS: Motorcykler med ABSFor motorcykler med ABS kan ovenstående også anvendes. Betragt ABS-systemet som en nødventil, der aktiveres, hvis et hjul alligevel overbremses. Når du på denne måde er blevet fortrolig med dine bremser, så prøv også at bremse så hårdt, at ABS-systemet aktiveres og hindrer din blokering af hjulene. Nogle ABS-systemer, især de ældre, kan slås på bremselængden af en øvet kører. Som i bil er det utroligt vigtigt at være fortrolig med ABS-systemet og ikke blive forskrækket og slippe bremsepedalen/grebet, når den begynder at banke og vibrere. Motorcykler med integreret for- og bagbremseDisse bremsesystemer er som regel lavet sådan, at fodbremsen aktiverer bagbremsen og den ene skive på forhjulet med reduceret kraft. Forbremsen aktiverer kun forbremsen. Der findes flere varianter, så check din MC-manual. Generelt kan det med integreret for- og bagbremse altså ikke lade sig gøre at bremse på baghjulet alene og for nogle systemer heller ikke på forhjulet alene. Så vær opmærksom på dette, når du træner maksimal nedbremsning. Komfortabel bremsning med passagerNår du kører med passager har du meget mere vægt på baghjulet end sædvanligt,og din bagbremse er derfor mere effektiv. Den mest komfortable nedbremsning for især passageren er på bagbremsen alene, idet motorcyklen næsten ikke dykker under nedbremsning. Maksimal opbremsning udføres naturligvis fortsat med begge bremser. |