I disse år nedsættes hastighedsgrænserne på mange inden- og udenlandske veje. Det sker især i byzoner, i såvel store som små byer. Hastighedsgrænsen nedsættes typisk fra 50 km/t til enten 40 km/t eller 30 km/t.

Det er et emne som vi flere gange har været inde på i DMC bladet, da der har været forskellige interessante vinkler på emnet. Eksempelvis har der været eksempler på, at hastighedsnedsættelserne ikke altid har medført færre uheld, nogle gange tværtimod.

Nu er det overraskende sket igen, idet New Zealands Transport Minister Simeon Brown har udtalt, at de nedsatte hastighedsgrænser bliver sat op til deres tidligere grænser.
Veje der har fået nedsat hastighedsbegrænsning til 30 km/t og 80 km/t, får således deres gamle hastighedsgrænser tilbage, på henholdsvis 50 km/t og 100 km/t.

“Jamen jamen, hvad så med risiko for uheld? Det er jo farten der dræber,” er der nok nogen der tænker. Det har transportministeren også et svar på.

“Inden 1. juli 2026 vil veje i byzoner ud for skoler være forpligtet til at have en variabel hastighedsgrænse på 30 km/t,” har Brown udtalt.
“Landeveje, der ligger ved skoler, vil være forpligtet til at have variable hastighedsgrænser på 60 km/t eller derunder.”

Brown har yderligere sagt, at det ikke gav mening at få en skifteholdsarbejder, der kører på arbejde klokken fire om morgenen, til at snegle sig af sted på vejene med 30 km/t.

Han har sammenlignet uheldstal med andre lande, der har hastighedsgrænser i byzoner på 50 km/t, og som har færre uheld end i New Zealand. For årsagen bag de fleste uheld er, ifølge ministeren, ikke hastigheden.
“Alkohol og stoffer er den højest medvirkende faktor til dødsulykker på vores veje, og det er derfor, vi har øget målene for udåndingsprøver for alkohol, og indført lovgivning der skal udrulle narkotikatests i vejsiden, for at slå ned på denne hensynsløse adfærd.”