Det har fremgået af seneste DMC blad, samt af nyheder på vores hjemmeside. DMC har udarbejdet og indsendt et høringssvar vedrørende grønne opmærksomhedslygter. Lygter som må bruges i trafikken af frivillige der udfører livreddende opgaver.
Som vi orienterede om i sidste uge, har vores høringssvar desværre ikke medført ændringer i den endelige bekendtgørelse, hvorved motorcykler bliver urimeligt forskelsbehandlede.
Men vi stoppede ikke der, for vi ville have en forklaring.
Det blev til nogle ganske få linjers svar, efter DMC spurgte i Transportministeriet om hvilken baggrund der var for at udelade motorcykler som et transportmiddel for akuthjælpere.
Presseafdelingen kiggede på spørgsmålet, men det meget kortfattede svar var, at ”man havde besluttet, at lovbekendtgørelsen gælder i en tre-årig forsøgsperiode og kun for personbliver og varevogne op til 3500 kg”.
Normalt er der adgang til det såkaldte lovforberedene materiale, men det er der så ikke i det her tilfælde, da det efter ministeriets opfattelse ”blot” er en bekendtgørelse.