Den 12. december 2024 orienterede vi om, at vi var ved at se nærmere på en ønsket lovændring, som var sendt i høring. Lovforslaget omhandlede anvendelse af grønne lygter på køretøjer, til brug for frivillige, der udfører livreddende opgaver.
Ifølge den ønskede lovændring stod biler, men ikke motorcykler, til at måtte anvende grønne opmærksomhedslygter.

Vi skrev og indsendte et høringssvar, som man kan læse om i nyeste nummer af DMC bladet, der udkommer denne uge, så det springer vi over her.

Nu er loven blevet vedtaget.

Det er sket uden at komme os i møde. Det er således vedtaget, at kun biler, ikke motorcykler, må køre med grønne opmærksomhedslygter.
Frivillige livreddere der også er motorcyklister, må således ikke køre med grøn lygte på motorcyklen, men gerne på bilen. En efter vores mening urimelig forskelsbehandling, der ikke giver mening.

Man kan ikke vinde hver gang, og denne gang lyttede politikerne ikke til os. Det er ærgerligt. Et lyspunkt er dog at ordningen skal evalueres efter to år, så måske får vi en chance mere.

Op på bike’n igen

Uanset hvad der sker eller ikke sker i denne sag, fortsætter vi med at udfærdige høringssvar når andre lovændringer sendes i høring, og når disse kan påvirke motorcykler.

DMC er høringspartner hos flere myndigheder

Som det også fremgår af medlemsbladet, er DMC høringspartner for flere danske myndigheder.
Høringssvarene er en af de måder, hvorved DMC forsøger at forbedre vilkårene for danske motorcyklister.