Bøde. Øjeblikkeligt kørselsforbud. Udstødningssystemer der konfiskeres eller fyldes med skum.

Vi havde ikke nået meget mere end at sende seneste medlemsblad ud til medlemmerne, med en artikel om hvordan vejsidesyn hidtil er gået, før en ny virkelighed ramte motorcyklisterne.
Vi påbegyndte derfor en artikel til næste blad om, hvad der er nyt i 2024, om de ellers så gennemtærskede vejsidesyn.

Trods den rare følelse af at være i god tid med artiklen, har vi besluttet at noget af budskabet ikke kan vente til næste blad. For myndighederne har spændt kæden, i forhold til tidligere, og det bør man vide, før man svinger benet over sædet.

Danske vejsidesyn

Vi har for nyligt fået beretninger fra danske motorcyklister der har oplevet vejsidesyn i Danmark, hvor kursen lyder til at være skærpet en del i forhold til sidste år. Det lyder til at det hovedsagelig er eftermonterede udstødningssystemer der kigges strengt på.

Mindre tysk tolerance

Fra vores tyske søsterorganisation er vi blevet oplyst om, at tysk politi ligeledes har sænket tolerancen overfor, hvad der kontrolleres på motorcykler, for at komme ulovligheder til livs.
I nabolandet bliver ikke kun slået ned på udstødningsrør uden godkendelse, også spejle, kåbeglas og reflekser uden KBA-nr. eller EU-/ECE-mærke, bliver der nu slået håndfast ned på. Endvidere kan kontrollanten måle om de forskellige dele overholder areal- og afstandskrav. Det kan være højden på refleksen bagpå, højde på bremselys på topboks, og højde på ekstramonteret nærlys. Der er langt flere krav end disse eksempler.

Det føromtalte skum i udstødningen er åbenbart noget som bliver mere og mere brugt i Tyskland. Hvis betjentene er sikre på at udstødningen er ulovlig, fyldes potten op med byggeskum, hvilket gør videre kørsel umulig. Så herfra skal lyde en opfordring om kun at køre til Tyskland med lovlige udstødningssystemer.

Vær opmærksom på godkendelser, uanset hvor turen går hen

Når man køber en uoriginal del til sin motorcykel, eksempelvis et spejl, bør man være opmærksom på, om delen er godkendt med CE mærkning eller lignende. Hvis ikke, skal man være indstillet på at skaffe en godkendelsesattest, som skal medbringes under kørsel. Som vi har skrevet flere gange før i medlemsbladet, gælder dette i såvel Danmark som i udlandet.

Vi vil høre fra dig!

Som nævnt før, er dette en kort version af en artikel, vi arbejder på til næste blad, hvor vi også vil komme ind på yderligere krav som motorcyklister skal være opmærksomme på.
Sommeren igennem holder vi øje med situationen, og hører meget gerne fra motorcyklister der har oplevet et vejsidesyn. Skriv gerne til os på mail.