Europakommissionen har udgivet to dokumenter om opdateringer af direktiver, der omhandler køretøjer i Europa.

Der nævnes flere tiltag, blandt andet nye metoder til at måle forurening fra køretøjer, og skrappere krav til elektronisk registering af køretøjsændringer, der kan bruges over landegrænser.
Det kan umiddelbart synes fint, hvis det kan reducere fusk, og hvis det er til gavn for borgerne i Europa.

Men de to dokumenter har deres forskelle. Det ene dokument nævner intet om at køretøjer over 10 år skal synes hvert år. Men det fremgår af det andet dokument.

Men man skal ind i teksten for at se, at man også vil have periodisk syn på alle motorcykler over 125 kubikcentimeter, og ikke længere vil have de vejsidesyn, som vi har i Danmark.

Årlige syn vil indebære, at det ikke kun er de få motorcykler der vinkes ind til vejsiden, der skal gennem et gratis vejsidesyn. Istedet vil alle motorcykler skulle betale for et årligt syn i en synshal. Kommer det til at fungere som med biler, vil synet skulle ske indenfor en bestemt tid, efter ejeren har modtaget synsindkaldelsen, uanset årstid og vejr.

I det udsendte materiale er ingen begrundelser for, at motorcykler der er over 10 år gamle, generelt skulle være præget af alvorlige fejl. For vi der kører motorcykler ved, at motorcyklister har det med at passe godt på deres køretøjer. Der er trods alt ikke ret mange motorcyklister, for hvem motorcyklen blot er et transportmiddel, man ikke passer.

Det virker efter DMC’s mening lidt lusket ikke at melde sådan noget klart ud, og bekymringen er, at det igen er sammenslutningen af synsvirksomheder, som kan stå bag ideen.

Under alle omstændigheder:
DMC holder, sammen med vores udenlandske kolleger og forbindelser, øje med det her og – nå, ja – lad os lige skære det ud i pap: det her vagthundearbejde er blandt andet det du får ud af, at være medlem af DMC.