Tidligere på året dukkede der et forslag op om at 17-årige i Danmark kunne få kørekort til bil og køre alene, hvis det skete i dagtimerne. Det gælder dog ikke til lille motorcyckel og meget tyder på, at politikere, embedsmænd og trafikforskere anser danske teenagere ude af stand til at være lige så kapable trafikanter som deres jævnaldrende i det øvrige Europa.

Da et forslag om at 17-årige i Danmark kunne få kørekort til bil og køre alene, hvis det skete i dagtimerne blev fremlagt på Christiansborg, var det for at hjælpe de unge i udkantsdanmark, så de kunne komme til og fra skole og arbejde, når den offentlige trafik ikke rakte.

I MCTC’s magasin fra november har redaktionen spurgt politikere og embedsmænd om hvorfor motorcykel ikke var en del af det forslag.
Og som ventet blev det en gentagelse af de svar, som gennem årene har været givet på spørgsmålet om hvorfor Danmark sammen med nogle ganske få andre lande i EU (Belgien, Cypern, Grækenland, Malta og Holland (Nederlandene) valgte at sætte grænsen for let mc (A1) ved 18 år.
Island har dog 17 år, men ellers er det 16 år i hele linjen i resten af medlemslandene inklusive Norge og Schweiz. I det seneste nummer af DMC bladet kan man se listen.
Begrundelsen var især, ”At det jo var alt for farligt og ville give en hel masse ulykker.”

Da vi jo ligger ret tæt på Tyskland, Sverige og Norge, har vi spurgt vores mc-organisatoriske kolleger i de lande, og hverken i Sverige eller i Tyskland har man negative erfaringer med aldersgruppen og 125 cc ulykker.

Norge er lidt speciel, for her har det danske Rådet for Trafiksikkerhed hevet en gammel traver – eller er det en Norsk Fjordhest (Tidligere kaldet Nordbagge) – af stalden: I Norge har det givet problemer, lyder det.

Og hvorfor Norge åbenbart som måske det eneste land med reglen skulle have problemer, fortoner sig ud i det dunkle. Og når vi derfra får sikker viden, kommer der en opdatering.
Derfor kan vi desværre ikke lægge så meget i, hvad det der ”råd” siger om dansk teenagere og at bruge en gammel statstik over da knallertalderen blev sat ned til 15 år er også misvisende.

Derfor kan vi desværre ikke lægge så meget i, hvad det der ”råd” siger i den sammenhæng og at bruge en gammel statstik over da knallertalderen blev sat ned til 15 år er også misvisende.
Der var jo ikke tale om nogen form for seriøs kørekortundervisning, som gælder for 125 cc motorcykel.
Men svaret viser også, at hverken rådet eller nogen af de andre adspurgte åbenbart ikke har en eneste finger på den trafikpolitiske puls uden for Danmark.
De eneste er kørerlærerne, som godt kan se, at uden for storbyerne ville det give en fordel for de unge.

Det kan godt være, at nogle i Danmark mener, at det her er en sag, der ikke kan vindes, men det sker jo slet ikke, hvis man ikke konstant påvirker beslutningstagerne.
De glemmer åbenbart, at et kørekort til A1 er altså et rigtigt kørekort, som man skal passe på lige som en kørekort til en traktor, Det er også et rigtigt kørekort.
Det ved langt de fleste 16-årige godt, og efter de mange køre- og teoritimer ved de også, at de nu har fået et ansvar fra samfundet, som de skal skønne på.
Og sjovt nok, så har politikerne ikke nogen skrupler med at mene, at danske teenagere sørme godt ville kunne administrere en stemmeret…

 

/Stup

Foto: Freepik