Tidligere på måneden  orienterede vi kort om, at vi var i gang med at se på to forskellige lovændringer, som var sendt i høring.

Når lovforslag sendes i høring, vurderer vi om motorcykler kan blive negativt påvirket. I givet fald indgiver vi et høringssvar, for at påvirke den demokratiske proces.

Ikke alle er enige med DMC, hvilket ny, kommunal kritik viser.

Forbud vil ramme motorcyklister

En af de to høringer vi nævnte, omhandlede forsimpling af færdselslovens §§ 92 og 92 a. Hvis lovforslaget vedtages som det er fremlagt, vil det give kommuner beføjelser til at indføre “færdselsmæssige begrænsninger”. De vil blandt andet kunne indføre forbud mod visse færdselsarter, som det udtrykkes.

Der er mange trafikale ændringer vi vil værdsætte, men lignende beføjelser har kommuner og regioner i andre europæiske lande tidligere udnyttet, til at indføre forbud mod motorcykler. Det ønsker vi absolut ikke i Danmark, så vi har udtrykt kritik i vores høringssvar. Saglig kritik naturligvis.

Kommunal kritik af lovændring

Nu viser det sig, at også flere kommunalpolitikere er utilfredse, med den fremlagte lovændring. Modsat os, har kommunerne ikke noget imod mere kommunal selvbestemmelse, hvor de ikke vil skulle spørge politiet om lov, når de vil lave ændringer i vejnettet, og indføre begrænsninger.  Men samtidig indføres der en øvre grænse for hvilke veje, kommunerne må lave ændringer på, og det er faldet nogle kommunalpolitikere for brystet. Det skriver DR.