I april skrev vi her på hjemmesiden om Teslaer på autopilot, der havde påkørt motorcykler, og derved forårsaget dødsfald. I medlemsbladet, hvor vi traditionen tro går lidt mere i dybden med aktuelle emner, kom vi også mere i dybden med denne Tesla problematik.
Senest har Ford fået lov til at sende selvkørende level-2 biler ud på europæiske veje. Det betyder at bilerne ikke er tænkt som fuldt selvkørende – ganske som med de Teslaer der påkørte motorcykler. Fords autopilot-system er således tænkt som en hjælp til bilens fører, og det er meningen, at føreren skal forblive fuldt opmærksom og engageret i kørslen.
Det skriver TV2 nyhederne.
Hvorvidt Fords systemer vil kunne opdage motorcykler i mørke, og reagere hensigtsmæssigt, har vi i DMC indtil videre ingen data om, så det må tiden vise. Men hele emnet med selvkørende bilers evne til at kunne reagere korrekt på motorcykler, har motorcyklisternes fælles europæiske organisation, FEMA, tidligere har taget op med EU. DMC er i øvrigt en del af FEMA.
Indtil videre må vi opfordre til at man husker hinanden på, at bilers selvkørende systemer stadig kræver førerens fulde opmærksomhed i trafikken.
Foto: Modelfoto, Image by freepik