I 2022 døde to motorcyklister i USA, da de blev påkørt bagfra i mørke, af Teslaer på autopilot. Det skabte en del overskrifter verden over, samt flere opråb til myndigheder og til Tesla. Desværre er det samme sket igen for nyligt.

Den seneste ulykke skete fredag den 19/4 2024, hvor en 28 årige motorcyklist døde, efter at være blevet påkørt bagfra af en 2022 Tesla Model S, der kørte på autopilot. Som ved de tidligere dødsulykker, er også den nye ulykke sket i USA, denne gang på Highway 522 nær Seattle.

Ulykken skete mens Teslaens fører udnyttede at bilen kørte sig selv, og havde rettet opmærksomheden på sin mobiltelefon. Trods navnet, er det ikke hensigten med autopiloten, at bilen skal køre sig selv. Autopiloten er tænkt som en hjælp til føreren, der således skal forblive årvågen. Men når bilen er forholdsvis selvkørende, er det formentlig en stor fristelse for førere, at bruge noget af køretiden på andre gøremål.

De tidligere problemer

De tidligere ulykker i 2022 trak overskrifter i pressen verden over, og fik blandt andet FEMA til at beskrive flere af de farer, som Teslas autopilot udgør. Teknikken bag bilers selvkørende egenskaber er, at de fleste bilfabrikanter bruger en kombination af frontradar og kamera til at detektere objekter foran bilen. Tidligere brugte Tesla de samme teknologier, men valgte senere at spare frontradaren væk, uvægerligt til gavn for produktionsomkostningerne. Elon Musk har i den forbindelse fastholdt, at frontkamera er tilstrækkeligt.

Der findes flere beretninger om ulykker mellem en Tesla og en motorcykel. Den fælleseuropæiske motorcykelorganisation FEMA, som DMC er en del af, har længe  haft fokus på problemet, og har opfordret myndigheder og bilfabrikanter til at lade motorcykler indgå i tests af bilers halv- og helautomatiske systemer.

2016: FEMA And Dutch Motorcyclists Join Forces And Question Tesla’s Type Approval

2016: NMCU Asks Elon Musk: Is Tesla’s ‘Autopilot’ Properly Tested With Motorcycles?

2016: German Minister Keeps ‘Traffic Hazard’ Tesla On The Road

2017: Norwegian motorcyclist tells her story after a crash with a Tesla (semi-automatisk autopilot)

Bøn til myndighederne

Som følge af den nyeste ulykke mellem en Tesla på autopilot og en motorcykel i USA, er den amerikanske motorcykelorganisation American Motorcyclist Association (AMA) netop kommet med en bøn til det amerikanske trafikministerium Department of Transportation (DOT). Dette fremgår af en pressemeddelelse fra AMA.

Også AMA beder om, at der indføres skrappere tests af bilers autopilot systemer, og fortsætter med:

“Dette tragiske tab af liv er endnu en påmindelse om, at AMA’s opfordring til at inkludere motorcykelgenkendelse og reaktion i  [regulativet, red] Federal Automated Vehicle Policy, har gået ubesvaret,” sagde AMA President og CEO Rob Dingman. “Vores tanker går til familien og denne motorcyklists nærmeste, og desværre må vi nu komme tilbage med spørgsmålet til DOT, NHTSA, bilproducenter og teknologivirksomheder: hvor mange mennesker skal dø, før du gør noget? Det her nylige nedbrud var ikke det første, og vi er dybt bekymret for, at det ikke bliver det sidste, medmindre de automatiske systemer skal designes og testes med motorcyklisters unikke egenskaber i sind.”

AMA stopper ikke her, men påpeger også det paradoksale i lovgivningen:

I øjeblikket har regeringen regler på plads der fortæller forbrugerne, hvilken type brændstof og hvilke motortyper de bør købe. Men når det kommer til et reelt problem der koster liv, forbliver problemstillingen ignoreret, på trods af AMA’s opfordring til handling.

Lidt lys forude

Selvom problemerne med Teslaers autopilot ikke er løst, er der alligevel lidt lys forude. I 2022 kom nyheden om, at tests af, om nye biler opdager og reagerer på motorcykler, stod til at skulle inkluderes i fremtidige tests.

Næste skridt

De fleste af ulykkerne er sket i USA, hvor en højere grad af selvkørende automatik er tilladt, end i Europa. Det er dog også sket i Europa, at en Teslas semi-autopilot har påkørt en forankørende motorcykel, se for eksempel ovenstående link.

Vi har mere om emnet i næste nummer af DMC bladet.

Foto: American Motorcyclist Association/Shutterstock