Man siger at historien har det med at gentage sig selv. Den betragtning holder måske ikke altid, men her i januar holder den.
Tidligere på måneden orienterede vi således kort om, at vi var i gang med at se på to forskellige lovændringer, som var i høring.
Nu er vi ved at se på yderligere to lovændringer, som ligeledes er i høring, og som kan have betydning for os motorcyklister. Dem skal vi derfor også havnærlæst. Traditionen tro vil vi vurdere om motorcykler kan blive påvirket, og i givet fald indgive høringssvar.
Kort fortalt kan de to nye høringer opsummeres således.
Høring om selvkørende enheder
Formålet er at fastsætte nye tekniske krav til selvkørende enheder.
Med udkastet bliver det muligt at teste selvkørende enheder, da kommunerne får mulighed for at udpege områder som testzoner, hvor der kan gennemføres test af selvkørende enheder.
Set gennem bestyrelsesmedlemmernes hjelmvisirer, er det godt at nye teknologier testes, men det er mindst lige så vigtigt, at tests ikke kommer til at ske på måder, der kan være til fare for os på to hjul. Vi er trods alt sværere at se i trafikken, end biler er. Og hidtil har tests af biler været med et snævert fokus på at få teknologierne til at se andre biler. Det er ikke kun en teoretisk risikobetragtning, da selvkørende biler, efter at have bestået alle tests og være taget i brug af befolkningen, har påkørt og dræbt motorcyklister i USA.
Høring om nulemissionszoner
Den anden høring omhandler de kommende nulemissionszoner i byområder. Loven der muliggør dette, blev vedtaget af Folketinget sidste år. Loven indebærer at landets kommuner får mulighed for at etablere nulemissionszoner, hvor kun emissionsfrie køretøjer tillades. Der er heldigvis nogle undtagelser, men ikke nok, hvilket vil ramme os motorcyklister.
Det der udestår, og som nu er i høring, er den bekendtgørelse, der har til formål at fastsætte regler for en kommunalbestyrelses adgang til at træffe afgørelse om etablering, udvidelse, indskrænkning eller ophævelse af nulemissionszoner. Formålet med bekendtgørelsen er endvidere at fastsætte regler for dispensation og undtagelser til nulemissionszonekravene.
For DMC er det afgørende, at motorcykler ikke bør kunne omfattes, eftersom der ikke findes ret mange elektriske motorcykler. Endvidere vil et forbud være et hårdt slag mod landets motorcykelklubber, idet det kan blive ulovligt at køre til og fra klubberne – medmindre motorcyklerne transporteres på en trailer, der trækkes af en elbil.
Så snart bekendtgørelsen lander, kan kommunerne kaste sig over muligheden for at ændre byen. Det forventes at nulemissionszoner vil blive populære i de enkelte kommuner.
Billede: freepik.com