Hvad er det bedste man kan gøre for at øge motorcyklisters sikkerhed?

Herhjemme nævnes indimellem, at der blot skal opsættes flere stærekasser. Andre mener at der skal indføres krav om obligatoriske kørekurser hvert år, og atter andre mener, at tærskle for hvornår staten skal konfiskere køretøjer, skal sænkes.

Meningerne er mange, men kun et forslag har vundet ERSCs fælles-europæiske konkurrence om vejsikkerhed, som vi skrev om i starten af juni. For nu er vinderne kåret.

Vi fokuserer på motorcykler

Konkurrencen omfattede ikke kun motorcykler, men her fokuserer vi alene på den kategori, der har med motorcykelsikkerhed at gøre.

Vinderen

Det bedste forslag er tilfældigvis et vi tidligere har skrevet om i DMC bladet, nemlig vejmarkeringer kun for motorcykler. En type vejstriber der primært ses i alpelandene, samt visse steder i Tyskland. Vejstribernes udformning varierer fra land til land.

Formålet med de lidt kreative vejstriber er, at hjælpe motorcyklister med at forblive i egen vognbane, gennem kurver.

Kritiske røster kan mene, at vejstriberne kun er nødvendige, for de motorcyklister ikke kan finde ud af at placere sig korrekt i kurver, hvorved de kommer for tæt på modkørende – eller ligefrem over i modkørendes vejside.
Uanset om motorcyklister kan finde ud af kurvekørsel eller ej, hilser DMC enhver hjælp til motorcyklister velkommen. Især når det i højere grad indebærer gulerod end pisk.

Den lange version om konkurrencens vinder, kan læses her (på engelsk).

Vi fik mere indflydelse

I øvrigt lykkedes det her i efteråret for den europæiske motorcykelorganisation FEMA, som DMC er en del af, at få foden indenfor hos The European Road Safety Charter (ERSC), hvilket man kan læse mere om her.

 

Foto: bvdm.de

 

Improving motorcyclists’ safety: FEMA joins the European Road Safety Charter