Det startede med synet af en forankørende motorcyklist, der begik fejl. Alle kan begå en fejl, men eftersom det ikke gik galt, var observationen ikke særlig interessant. Mere interessant var, at det ikke var den eneste observation af en med-motorcyklist der kørte derudad, og ufrivilligt udviste mangel på køretekniske evner.
Samtidig rumsterede statistikkerne i baghovedet, der for længst har slået fast, at vi motorcyklister har flere eneuheld, end mange andre trafikanter har.
Et besøg på de sociale medier bekræftede mistanken. Bunkevis af videoer viser motorcyklister der kom galt afsted. Enkelte fordi de havnede i situationer man ikke kan gøre for, men langt de fleste fordi at også de anvendte forkerte teknikker.
Det stod efterhånden klart. Nogen måtte gøre noget. Og således blev ideen til DMCs teoriprøver født, som en kombineret test og oplysningskampagne.
For kan DMC blot forhindre en motorcyklist i at komme galt afsted…
Teoriprøve 4 er nu klar! Den er, som de foregående, gratis og anonym. Der skal jo helst være så mange som muligt, der tager prøverne.
Det er den sidst planlagte teoriprøve, men vi rører stadig i gryden, blandt andet takket være ideer og gode pointer fra offentligheden.
Til hvert spørgsmål i teoriprøverne er en udførlig forklaring som man bør læse, hvis man svarer forkert. Læs den ikke for DMCs skyld, men for din egen skyld.
Teoriprøver for erfarne motorcyklister findes her, eller i menuen under Kampagner.