I en del lande gør motorcyklister det dagligt, uden at bryde loven, og uden at nogen løfter et øjenbryn. I andre lande er det ulovligt. I Danmark er loven ikke er klar i mælet, så emnet har været diskuteret mange gange, og emnet bliver løbende ved at dukke op, med varierende konklusioner.
I engelsksprogede lande kaldes emnet for fiiltering eller lane-splitting. I Danmark kaldes det typisk for kørsel mellem rækkerne. Et udtryk der dækker det, at køre motorcykel mellem rækker af holdende eller langsomtkørende biler.
Hvor det i Danmark er kilde til evig diskussion, ser det anderledes ud i Holland, hvor det har været lovligt siden 1991.
Hollænderne har for nyligt udgivet en vejledning, til både motorcyklister og bilister, om hvordan man skal agere, ved motorcyklers kørsel mellem rækkerne.
En vejledning de kalder Teamwork i en trafikprop.
I vejledningen skriver de blandt andet:
Grundprincippet er: Teamwork gør tingene hurtigere og sikrere!
En motorcyklist har fordel af at passere en bilkø af stillestående eller langsomtkørende biler af flere årsager. En af dem er af vital betydning: hans sikkerhed.
Et af rådene til motorcyklerne er, at hastighedsforskellen mellem motorcyklen og den bil, du kører forbi, ikke må overstige 10 km/t.
De steder trafikken er gået i stå, og bilerne trækker til hver sin side for at skabe en nød-korridor, må motorcykler bruge korridoren, men motorcyklisten skal kunne trække væk fra korridoren, hvis et udrykningskøretøj nærmer sig.
Bilisterne rådes blandt andet til altid at orientere sig i spejlene, før vognbaneskift og døråbninger.
Vejledningen er skrevet på hollandsk, og kan læses på motorplatform.nl.